Scooter

De scooter is het vervolg van gemotoriseerde autopeds welke later de ‘scooter’ werd. Na de Tweede Wereldoorlog is geëxperimenteerd  met verschillende vouwscooters types. De vouwscooter is tijdens de oorlog veel gebruikt door parachutisten en is later in productie genomen voor alle dag. De jaren na de oorlog werden scooters veel gebruikt als goedkoop transportmiddel, bekende merken waren de Vespa en de Heinkel. De auto bracht de opmars van de scooters tot een stilstand waarna deze langzaam weer uit het straatbeeld verdween. Tot laat in de jaren 80 moest een Bromscooter ook kunnen fietsen. Deze wet is begin 90 afgeschaft waarna de scooters weer een opleving kreeg in de jaren 90.
Scooters hebben enkele voordelen ten op zichten van de auto. Er is geen duur lessenpakket en rijexamen nodig om op scooters te mogen rijden, een theorie examen volstaat. De scooter is wendbaar en klein waardoor files geen probleem meer zijn omdat u met de scooter er langs kunt rijden. Ook het brandstof verbruik van een scooter ligt lager dan die van auto’s. Dit kan zelfs oplopen tot 3 of 4 keer meer brandstof dan je met een scooter zou verbruiken. Ook de verzekering van scooters is goedkoper dan die van auto’s en scooters hoeven geen wegenbelasting te betalen. In totaal kunt u met een scooter wel tot €5.000,- per jaar besparen. Een scooter heeft ook een aantal nadelen, zo mag de scooter niet op de snelweg rijden. De scooter heeft een lagere topsnelheid en een lagere toegestane snelheid. Een scooterrijder wordt nat als het regent omdat deze niet (geheel) dicht is. De scooter heeft minder grip omdat deze slechts 2 banden heeft. Ook heeft een scooter minder vervoer capaciteit dan een auto (met aanhanger).

Het is dus per persoon verschillend of scooters voor jouw geschikt zijn of niet. De scooter biedt de meeste voordelen als je korte stukken ermee rijdt. Het is dus per persoon verschillend welk voertuig voor jouw geschikt is en welke niet.

Scooter