Hoe eenvoudig conditie opbouwen?

Steeds meer mensen zijn zich er van bewust dat een goede conditie bijdraagt aan hun gezonde fysieke gestel. Dat is zeker het geval. Je kunt op diverse manieren je conditie opbouwen. Denk bijvoorbeeld aan wandelen, joggen, fietsen of zwemmen. Vraag jezelf wel af welke sport je het leukste vindt om te doen, dan houd je het meestal langer vol. Ga je met tegenzin fietsen of zwemmen? Dan is de kans groot dat je vroeg of laat te maken krijgt met demotivatie.

Als je je conditie wilt opbouwen is het handig als je voor jezelf een schema gaat samenstellen. Dit schema is natuurlijk voor iedereen weer anders omdat niet iedereen zijn conditie, bij aanvang, hetzelfde is. Als je voor wandelen kiest kan je beginnen met bijvoorbeeld 5 kilometer en dit eerst vier of vijf keer per week doen. Je kan dan per week je tempo opvoeren en/of de afstand vergroten. Na een aantal weken kan je eventueel ook besluiten om tussendoor te gaan joggen. De manier is voor iedereen verschillend. De één jogt van lantaarnpaal naar lantaarnpaal en wandelt tussen de volgende lantaarnpalen en de ander begint met één minuut joggen en twee minuten wandelen. Ook dit kun je op je eigen tempo uitbouwen.

Fietsen

Anderen hebben de voorkeur voor fietsen. Eigenlijk begin je dan ongeveer hetzelfde als met wandelen/joggen. Je begint met een bepaalde afstand en je kunt dit per week verhogen qua tijd en afstand. Je hebt hier geeneens een speciale sportfiets voor nodig. Uiteraard kun je in een later stadium wel kiezen voor bijvoorbeeld een professionele racefiets of kledij, maar als je begint met fietsen is het niet aan te raden om direct te investeren in dure apparatuur. Kijk eerst of je het leuk vindt en als dat het geval is kun je eventueel een investering doen. Het voordeel van fietsen is in elk geval dat het natuurlijk een stuk comfortabeler is dan bijvoorbeeld hardlopen.

Zoals je hebt kunnen lezen zijn er dus diverse manieren om je conditie op te bouwen. Het hangt er gewoon puur vanaf hoe graag je het wilt omdat het wel aan te raden is om er iedere week een bepaalde regelmaat in te houden zodat je voor jezelf ook voorderingen ziet. Én je kunt gelijk genieten van de buitenlucht.