Scooter

De scooter is het vervolg van gemotoriseerde autopeds welke later de ‘scooter’ werd. Na de Tweede Wereldoorlog is geëxperimenteerd  met verschillende vouwscooters types. De vouwscooter is tijdens de oorlog veel gebruikt door parachutisten en is later in productie genomen voor alle dag. De jaren na de oorlog werden scooters veel gebruikt als goedkoop transportmiddel, bekende merken waren de Vespa en de Heinkel. De auto bracht de opmars van de scooters tot een stilstand waarna deze langzaam weer uit het straatbeeld verdween. Tot laat in de jaren 80 moest een Bromscooter ook kunnen fietsen. Deze wet is begin 90 afgeschaft waarna de scooters weer een opleving kreeg in de jaren 90.
Scooters hebben enkele voordelen ten op zichten van de auto. Er is geen duur lessenpakket en rijexamen nodig om op scooters te mogen rijden, een theorie examen volstaat. De scooter is wendbaar en klein waardoor files geen probleem meer zijn omdat u met de scooter er langs kunt rijden. Ook het brandstof verbruik van een scooter ligt lager dan die van auto’s. Dit kan zelfs oplopen tot 3 of 4 keer meer brandstof dan je met een scooter zou verbruiken. Ook de verzekering van scooters is goedkoper dan die van auto’s en scooters hoeven geen wegenbelasting te betalen. In totaal kunt u met een scooter wel tot €5.000,- per jaar besparen. Een scooter heeft ook een aantal nadelen, zo mag de scooter niet op de snelweg rijden. De scooter heeft een lagere topsnelheid en een lagere toegestane snelheid. Een scooterrijder wordt nat als het regent omdat deze niet (geheel) dicht is. De scooter heeft minder grip omdat deze slechts 2 banden heeft. Ook heeft een scooter minder vervoer capaciteit dan een auto (met aanhanger).

Het is dus per persoon verschillend of scooters voor jouw geschikt zijn of niet. De scooter biedt de meeste voordelen als je korte stukken ermee rijdt. Het is dus per persoon verschillend welk voertuig voor jouw geschikt is en welke niet.

Scooter

Maak je fietsrit comfortabel

Nederlanders en fietsen, deze twee zijn natuurlijk onlosmakelijk verbonden. Helaas is Nederland ook onlosmakelijk verbonden met regen. En wie vindt het leuk om te fietsen in de regen? Juist, niemand. En hoe vervelend is het als jij je fiets niet fatsoenlijk kan parkeren omdat jouw fietsstandaard kapot is? Het is wel duidelijk, fietsen brengt irritaties met zich mee. Maar gelukkig zijn er anno 2016 altijd wel mensen bezig met het oplossen van dit soort problemen!

Slecht weer? Regenponcho!

regenponchoDe regen weg nemen is helaas niet mogelijk. En als het regent blijven we natuurlijk allemaal liever binnen, maar soms ontkom je er niet aan, je moet de regen in. En alsof het allemaal nog niet erg genoeg is, kom je natuurlijk met je kleren harstikke nat aan op je bestemming. Doormiddel van een regenponcho kun je de rit iets comfortabeler maken. Een poncho, ook wel regencape genoemd, is een kleding stuk ontworpen om jou droog te houden als je de regen in moet. Tegenwoordig zijn de poncho’s verkrijgbaar in allerlei leuke kleuren. En zijn ze zelfs te koop met een speciaal doorzichtig gedeelte zodat je de regenponcho over jouw stuur kan hangen, en tegenliggers alsnog gewoon jouw voorlicht blijven zien.

Een fietsenrek om jouw fiets te parkeren

Ben je na die rit in de regen lekker droog thuisgekomen door jouw poncho, kom je erachter dat jouw fietsstandaard kapot is. En er is natuurlijk net geen hekje of muurtje waar jij jouw fiets tegen aan kan zetten Tijd voor een fietsenrekfietsenrek! Met een rek zorg je ervoor dat de fietsen netjes rechtop blijven staan, ongeacht of de fiets een standaard heeft of niet. Fietsenrekken zie je vaak bij treinstations en winkels maar ook voor particulier gebruik is een rek geschikt. Als je een rek voor de fiets in jouw schuur plaatst zorg je dat alle fietsen netjes naast elkaar staan, en voorkom je een rotzooi in de schuur.

Hup, lekker op de fiets

 

Er is niks heerlijker dan een dag op de fiets met de haren in je wind. Voor veel Nederlanders is het fietsen een praktische gelegeheid. Even snel wat boodschappen halen, snel de kinderen naar school of even buurten bij een vriend. De fiets heb je zo gepakt en met een paar trappen ben je vaak al op bestemming. Maar sta je er wel eens bij stil dat een lange fietstocht zonder specifiek doel ook een hele beleving kan zijn? In Nederland heb je genoeg mogelijkheden voor recreatief fietsen. Wie weet is het ook wel iets voor jou?

 

Fietsen is saai? Helemaal niet!

‘Wie gaat er nou fietsen voor zijn lol?’ heb ik wel eens iemand horen zeggen. Nou, dacht ik toen, een heleboel mensen eigenlijk! Recreatief fietsen is namelijk ontzettend populair en wordt steeds vaker gedaan. Saai is het bovendien helemaal niet want er is altijd genoeg te zien onderweg. Wat een boer niet kent, eet hij niet maar wie nooit een lange fietstocht heeft meegemaakt, weet ook niet wat er onderweg allemaal te beleven valt.

 

Fietsen is overduidelijk gezond

Naast het feit dat fietsen ontzettend leuk is en je onderweg allerlei dingen meemaakt, is fietsen ook nog eens hartstikke gezond! Fietsen is goed voor het lichaam en zorgt voor een heldere geest. Ben je de sportschool ook zo snel zat en vind je al dat trainen helemaal niks? Maak het leven dan ook niet moeilijk voor jezelf. Stap lekker op de fiets en ga een rondje fietsen. Zo kan je je hoofd lekker even leegmaken en ben je ondertussen toch bezig met het trainen van je lichaam en het onderhouden van je gezondheid.

 

Neem je vrienden mee

Fietsen hoeft helemaal niet alleen. Je kan je familie, vrienden en kinderen makkelijk meenemen. Plan een leuke route en ga er voor. Op internet vind je genoeg tips voor bijzondere en leuke fietsroutes. Maak er een gezellige dag van en zorg voor plezier op de fiets. Neem wat te eten en drinken mee en zorg voor een knusse picknick tijdens de pauze. Zo beleef je een heerlijke dag op een simpele manier.

 

 

Hoe eenvoudig conditie opbouwen?

Steeds meer mensen zijn zich er van bewust dat een goede conditie bijdraagt aan hun gezonde fysieke gestel. Dat is zeker het geval. Je kunt op diverse manieren je conditie opbouwen. Denk bijvoorbeeld aan wandelen, joggen, fietsen of zwemmen. Vraag jezelf wel af welke sport je het leukste vindt om te doen, dan houd je het meestal langer vol. Ga je met tegenzin fietsen of zwemmen? Dan is de kans groot dat je vroeg of laat te maken krijgt met demotivatie.

Als je je conditie wilt opbouwen is het handig als je voor jezelf een schema gaat samenstellen. Dit schema is natuurlijk voor iedereen weer anders omdat niet iedereen zijn conditie, bij aanvang, hetzelfde is. Als je voor wandelen kiest kan je beginnen met bijvoorbeeld 5 kilometer en dit eerst vier of vijf keer per week doen. Je kan dan per week je tempo opvoeren en/of de afstand vergroten. Na een aantal weken kan je eventueel ook besluiten om tussendoor te gaan joggen. De manier is voor iedereen verschillend. De één jogt van lantaarnpaal naar lantaarnpaal en wandelt tussen de volgende lantaarnpalen en de ander begint met één minuut joggen en twee minuten wandelen. Ook dit kun je op je eigen tempo uitbouwen.

Fietsen

Anderen hebben de voorkeur voor fietsen. Eigenlijk begin je dan ongeveer hetzelfde als met wandelen/joggen. Je begint met een bepaalde afstand en je kunt dit per week verhogen qua tijd en afstand. Je hebt hier geeneens een speciale sportfiets voor nodig. Uiteraard kun je in een later stadium wel kiezen voor bijvoorbeeld een professionele racefiets of kledij, maar als je begint met fietsen is het niet aan te raden om direct te investeren in dure apparatuur. Kijk eerst of je het leuk vindt en als dat het geval is kun je eventueel een investering doen. Het voordeel van fietsen is in elk geval dat het natuurlijk een stuk comfortabeler is dan bijvoorbeeld hardlopen.

Zoals je hebt kunnen lezen zijn er dus diverse manieren om je conditie op te bouwen. Het hangt er gewoon puur vanaf hoe graag je het wilt omdat het wel aan te raden is om er iedere week een bepaalde regelmaat in te houden zodat je voor jezelf ook voorderingen ziet. Én je kunt gelijk genieten van de buitenlucht.

De Fiets, gewoon of toch bijzonder?

Nederland is het land van de fiets. nagenoeg iedereen heeft wel een fiets, sommige mensen hebben er zelfs 2 of 3! De fiets is in 99% van de Nederlandse huishoudens gevestigd en niet meer weg te denken. Nu iedereen een fiets heeft in Nederland is de nieuwigheid van het hebben van een fiets er wel af. Mensen die dan geen “gewone” fiets willen zullen dus moeten denken over nieuwe manieren om op te vallen.

Opvallen op je fiets

Naast opvallen met verlichting op je fiets zodat automobilisten je ’s nachts zien zijn er nog veel meer mogelijkheden. Het hebben van een fiets is niet genoeg om op te vallen, zorg ervoor dat uw fiets een opvallend kleurtje heeft of opvallende stickers. Deze dingen zorgen al voor de nodige extra aandacht als u op uw fiets aan het rijden bent.

Bent u een trendsetter en loopt u graag voorop dan kunt u de fiets ook nog uitrusten met 1 van de volgende Eye catchers:

1. Bedrukte Wheelcovers met uw eigen tekst en design.
2. Blinkergrips om de richting aan te geven (zeker in de nacht extra aandacht!).
3. Retro trappers, deze trappers zijn van hout! en zullen direct in het oog springen.
4. De dynamo, nee niet zo een ouderwets ding voor je lamp maar voor je SMARTphone.
5. De rubbee verandert iedere fiets in een e-bike
6. Een bitlock is een slot voor je fiets zonder een sleutel. Je smartphone opent het slot.
7. Houten handvaten geven je fiets een natuurlijke uitstraling.

 

De fiets is geen bijzondere verschijning meer, maar met de juiste eye catchers springt u fiets bij iedereen in het oog, ook naast een luxe auto.

moto-urban-pedal-575x350

Apps voor fietsers

Apps voor fietsers

Nu bijna iedereen toegang heeft tot smartphones en tablets zijn er natuurlijk een heleboel apps te vinden die leuk en handig kunnen zijn bij het uitvoeren van je hobby. Hieronder volgt een selectie van handige apps met betrekking tot fietsen. Op de site appwereld.nl is een overzicht van wel 30 apps te vinden. In dit artikel worden er vijf behandeld.

Lees verder!